Bu yazımızda Layerları(katman) doğru kullanmanın, sizi modellemenin temel seviyesinden daha üst bir seviyeye nasıl çıkaracağından bahsedeceğiz.
Layerlar – Aslında çok basit duruyorlar. Objenizi layera yerleştirin, Layer’ı kapatın ve objeyi gizleyin. Her obje ayrı bir Layera yerleştirilebilir. Bu konuyla alakalı ne gibi bir sıkıntı yaşayabilirsiniz ki?
Epey bi sorun yaşayabilirsiniz…
Groupları(grup) ve Componentleri(bileşen) kullanarak (bütün iyi modellemecilerin yaptığı gibi), Layerlara Group, Component ve Loose Geometry(Serbest Geometri) yerleştirmeye başladığınız zaman işler biraz karışabiliyor.
Yazı içerisinde objeleri layerlara yerleştirmenin temel kurallarını tartışacağız. İkinci bölümde aynı kuralları içeren son derece ayrıntılı modellerle ilgili bazı örnek işleri göreceksiniz. Üçüncü Bölümde layerların görünürlüğü üzerinde nasıl bir kontrol sağlayabilirsiniz bunu göreceksiniz.
Layer0 Gerçeği
Layerları kullanmak için en önemli kuralları aşağıda paylaşıyorum.
- Bütün serbest geometrileri (herhangi bir grup veya bileşene dahil olmadan serbest şekilde yapışkanlık özelliği içeren yüzey ve çizgiler) sadece ve sadece Layer0 içinde tutun.
- Sadece grup ve bileşenleri farklı layerlara aktarın.
Mutfak seti modeli üstünde sebep ve sonuçlarını açıklayalım:
Serbest Geometri
Mükemmel bir SketchUp modeli sadece grup ve bileşenler’den oluşur ve asla içerisinde serbest halde geometri bulunmaz. Fakat size göstermek için bu mutfak modelinde gruplara veya bileşenlere dahil olmadan ortalıkta dolanan serbest geometri kullandık.
Tabloya bakalım – masanın bileşenleri şu anda sadece dört masa ayağından oluşuyor. Masanın tablası veya komple kendisi için herhangi bir grup veya bileşen görünmüyor.
Burada serbest olarak bulunan kısımlar masanın yüzeylerini ve çizgilerini içeriyor. Eğer bir yüzeye tıkladığımız zaman onun nokta nokta vurgulandığını görürsek onun herhangi bir grup veya bileşene ait olmadığını anlarız. Bu modelimiz için kabul edilemez bir durumdur.
Modele başlarken ilk layer “Layer0”dır bütün içerik bu layer’a çizilir. Ama biz üç yeni Layer daha ekliyoruz – masa ayakları için, masa tablası için ve bir de masanın tamamı için.
(Bu arada, “Layer0” ın sol tarafındaki içi dolu radyo düğmesi gibi olan simge, aktif Layer’ın o layer olduğunu belirtir. Yani her ne çizerseniz çizin Layer0’ın içine oluşturulacaktır. Diğer Layerları da aktif Layer olarak seçebilirsiniz fakat bunu KESİNLİKLE YAPMAYIN. Başka bir Layer’ı aktif olarak unutmak kolayca başınıza gelebilecek bir hatadır, İhtiyacınızdan fazla Layer oluşturup sonra da bu layerları ne yapacağım diye çaresizce düşünmeyin) Neyse…
İçerikleri Layerlara Aktarma
Yukarıda anlattığımız gibi en iyi Layer kullanım şekli, tüm bu serbest geometriyi “Layer0” içerisinde tutmaktır. Çünkü diğer katmanlar içerisine aldığımız zaman hata yapma ihtimalimiz artar. (Unutmayın sadece bileşenler ve gruplar layerlara taşınmalıdır) Bu durumu size gösterebilmek için masa tablasının bazı yüzeylerini seçiyorum. Çizgilerden hiçbirini seçmiyorum ve tablayı oluşturan yüzeylerin de hepsini seçmiyorum aslında tablayı seçebilmek için hepsini seçmem gerekirdi. (Temel acemi SketchUp kullanıcı hatalarından biri) Bu serbest geometrilerin layerını Entity info kısmından Masa tablası için açtığım layera aktarıyorum.
Dört masa ayağı bileşenini ise doğru bir şekilde “Masa Ayağı” Layerına aktarıyorum(çünkü bileşenleri layera aktarmak doğru olan yöntemdir):
Şimdi masanın tamamını – ayaklar ve serbest masa tablası geometrisini – tek bir grup halinde topluyorum ve “Masa” layerına aktarıyorum.
Neden Serbest Geometri Diğer Layerlarda Olursa Problem Oluşur
Şimdi sıra geldi test aşamasına. Eğer “Masa” layerını gizlersem, masanın tamamı yok olur. şimdilik bir sıkıntı yok.
Eğer “Masa Ayağı” layerını gizlersem, ayaklar yok olur. Yani objelerimiz grup içindeyken veya kendinden daha büyük grupların da içindeyken birden çok layerın içinde bulunabilirler onları ayrı şekilde gizleyip/açabilmemiz mümkündür. Bu egzersiz için konuşacak olursak “Masa” ve “Masa Ayakları”.
Ve son olarak, “Masa Tablası” layerını gizlersem neler olacağına bakalım. Bazı yüzeyler yok oldu, ama çoğu çizgi ve yüzey ortalıkta kaldı. Bu büyük bir kirlilik oluşturur.
Açıkcası bu çok uç bir örnek, tabi ki masa tablasının yüzeylerini seçerken hepsini seçebileceğinizin farkındayız ama seçim yapmaya çalışırken yanlışlıkla sadece yüzeyi veya sadece çizgileri seçmek de mümkün. Yani “Serbest Geometriler için Layer0 Kullan” kuralına uyarak bütün bu problemden kaçınabilirsiniz. Çizdiğimiz modeller kompleks bir hal almaya başladığı zaman işleri bozmadan kontrol sağlamak çok daha kolay oluyor.
Doğru Yöntem
Bu iş nasıl olmalı bir bakalım. Masa tablasının bütün serbest geometrisini Layer0 üzerinde tutuyoruz…
…daha sonra bütün masa tablasını grup haline getirip, kendi layerına aktarıyoruz.
Artık gizlemek istediğimiz zaman herhangi bir problem ile karşılaşmıyoruz.
Yazının devamı için sayfamızı sık sık kontrol etmeyi unutmayınız.
—
Bonnie Roskes tarafından yazılan orjinal içeriğe buradan ulaşabilirsiniz.