Kısa bir süre önce, özel görsel işbirliği departmanında, ürün grafik analisti olarak çalışan Michael Kanoza ile bir sohbetimiz oldu (bu nasıl bir ünvandır !) Michael dedi ki biz burada Steelcase’in insanların çalışmasına, öğrenmesine ve iyileşmesine yardımcı olacak alanlar yaratıyoruz.
Steelcase 1912’de kurulmuş. Daha o zaman ürettikleri metal çöp kutusu için ilk patentlerini almışlar. Tabi o dönem için düşünürsek, bu metal çöp kutuları yangınların hızla yayıldığı büyük şehirlerde önemli rol oynamış.
O dönemden beri şirket mobilya sektörüne de girdi. Yinede sadece mobilya üretmiyorlar. Steelcase daha çok çalışma mekanlarını tasarlayan bir firma olarak çalışıyor ve görsel işbirliği departmanı sayesinde ön plana çıkıyor. Bu departman ürünlerin üretilmeden önce anlaşılmasını sağlıyor.
Steelcase yıllarca bu işi yaptıktan sonra daha çok çalışma alanı tasarımları konusunda ön plana çıkmıştır. Dijital dönüşüm ve değişen yasal süreçlere ayak uydurma konusu temel gereksinimleri arasında, Kanoza endüstrinin bu yönde genişlediğini çok önceden farkettiğini söylüyor.
Tabi bu değişiklikler sayesinde Steelcase’in müşteriler ile çalışma şekli de değişti. Standart iş yeri mobilyaları üretmek yerine, özel üretim, müşterinin isteğine yönelik ürünler tasarlıyorlar. Ofis mobilyası işinde özel ürünlere ihtiyaç hiçbir zaman bitmez. Tabi bu işleri yapabilmek için anahtar nokta fikirlerinizi hızlıca aktarabildiğiniz ve görsel bir şekilde anlatabildiğiniz bir yazılımdır.
Ah Şu Trendler!
Günümüzün çalışma alanları daha önce hiç olmadığı kadar karmaşık bir hale geldi. İnsanlar daha uzun saatler boyunca çalışıyorlar ve son yıllarda uzaktan çalışma oranlarının da yükseldiğine tanık oluyoruz. Kimi çalışanlar ofislerde çalışmaktan yararlanırken (ikincil alan) diğerleri evden çalışmayı (birincil alan) veya kafelerde (üçüncül alan) çalışmayı tercih ediyor. Peki bu birinci, ikinci veya üçüncü mekan olarak adlandırdığımız şey de nedir? Sosyolojist Ray Oldenburg’a göre evden ortamından çalışma şekli “birincil çalışma alanı” kafe veya kahvecilerde çalışma şekli “üçüncül çalışma alanı” ve ofisten çalışma şekli de “ikincil çalışma alanı” olarak adlandırılıyor.
Bu “alanlar” -özellikle de üçüncül alan- şirketleri çalışma alanlarını tekrar şekillendirmeye iten modern çalışma alanları olarak tanımlanmaya başlanmışlardır. Artan çalışma saatleri, işveren talepleri, uzak konumlardan çalışanlar, çalışanların konforu gibi faktörler firmaları verimlilik ve yeniliği artırmaya yardımcı olacak yeni yöntemler bulmaya zorluyor.
Peki Çalışanlar “Üçüncül Alan”ı Neden Daha Çok Tercih Ediyor?
Steelcase’deki gelişmiş uygulamalar yöneticisi Frank Graziano, “iş arkadaşlarınız olmadan çalışabilme, ev rahatlığında bir his ile rahat kafe ortamı, insanların enerjik uğultusu, istediğin zaman kahve ve yiyeceklere rahat bir erişim olması” gibi faktörler çekici bir ortam oluşturuyor. “üçüncül alanlar aslına bakarsanız insanların özgürce gün boyunca takılmalarına veya toplanmalarına izin veren mekanlardır. Batı medeniyeti boyunca yeniliklere ve gelişmelere ortam sunmuş, ilham vermiş konumlardır.
Üçüncül alanların önemini farkeden yöneticiler, işyerinde ekiplere yeniden enerji veren, yaratıcılığı teşvik eden alanlar yaratarak aynı konsepti iş yerinde yakalamaya çalışırlar. Bu eğilimin bir örneği de Google’ın Kaliforniya kampüsünde açtığı yeni kahve dükkanıdır.
“Ofisi çalışılabilir en iyi yer haline getirmek için üçüncü alan dediğimiz mekanların konfor ve konseptini iş yerine getiriyoruz” dedi. “Bunu yaptığınızda, işyerinin fiziksel karakterini ve sosyal deneyimini değiştiriyor. Çalışma kültüründe bir değişimi teşvik ediyor”
Frank Graziano
Müşteri İstekleri ile Tasarımı Birleştirmek
Trendler sadece çalışan ve işverenlerin olduğu işyerleri için değil ayrıca bu hareketten etkilenen başka endüstriler de var misal çalışma alanları için özel mobilya üretenler.
Kanoza, “Müşteri, tasarımcı ve benim de içerisinde bulunduğum özel mobilyalar departmanı için iletişimi güçlendirmeye büyük bir ihtiyaç olduğunu görüyoruz” diyor ve ekliyor “Tüm ilgililerin aynı hizada birleşip” çalışma alanının daha iyi olması” amacına yönelik tasarım yapmaları gerekiyor.
Sürdürülebilirlik bu işin hamurundadır. Günümüz bilinçli tüketici ortamında, üretim süreçlerindeki titizlik anlaşmaların iptal olmasını sağlayabilir. Bu yüzden Steelcase gibi tasarımcılar bunu çok ciddiye alıyorlar ve özellikle sürdürülebilirliği de göz önünde bulundurarak tasarım yapıyorlar.
“Müşterilerimiz için en iyi çözümü sunmanın çevremizi dikkate alarak en iyi çözümleri bulmaktan geçtiğini düşünüyoruz. Bu sebeple uyguladığımız tüm adımlar – tasarım, üretim, teslimat ve ürünlerin yaşam döngüsü – boyunca insanlar ve çevre üzerindeki etkisini dikkate alıyoruz ve işleri daha iyi bir hale getirmek için fırsatlar üretiyoruz.” diyor Graziano.
Ayrıca her müşterinin kendi sürdürülebilirlik amaçlarını dinleyerek onların gereksinimlerini de karşılıyoruz.
İş Yerinde Dönüşümün Ön Safhaları
Müşteriler genellikle ofis ihtiyaçları için daha yaratıcı ve uygun maliyetli çözümler talep ediyorlar. Steelcase ekibi müşterilerin taleplerine yanıt verebilmek için çalışma davranışı ve eğilimleri konusunda saatlerce araştırma yapıyorlar. Daha sonra ise tasarımın üretilip üretilemeyeceği konusunda çalışırlar.
“Fizibilite çalışması yapıyoruz, uygulanabilirliğini ve maliyetini hesaplıyoruz daha sonra özel görselleştirme sürecimizi kullanarak anlaşılmasını sağlıyoruz.”
Michael Kanoza
Özel ürünlere ihtiyaç duyan müşteriler, satın alma işlemini gerçekleştirmeden önce ürünün neye benzeyeceğinden emin olmak isterler. Bu sebeple Steelcase’in bayileri ürünleri ve mekanlara nasıl konumlandırıldığını gösteren plan çizimleri ve görseller ile sergilemek zorundadırlar.
Yenilikler İçin Teknoloji
Steelcase, tasarım yeniliklerini ve iş yeri trendlerini ön planda tuttuğu gibi bu girişimleri ileriye taşımak için teknolojiyi de kullanıyor.
Dünyanın en büyük 3 boyutlu model kütüphanesi olan 3D Warehouse üzerindeki ilk “üretici” yetkisine sahip olan firmaydı şu an ise en büyük model üreticilerinden biri.
“Cad modellermizi de ayrıca SketchUp ile kaydedip 3D Warehouse’a yükleyeceğiz” diyor Kanoza. “Bugün yüklediğimiz modellerin binlerce indirilme sayısı var. SketchUp sembollerinin Steelcase.com sergilememizin öncüsü 3D Warehouse oldu.”
Sembol ürünümüzü temsil eden bir üç boyutlu model için kullandığımız isimdir. Steelcase planlama yazılımından bir sembole erişildiğinde, renk, kaplama, material ve maliyet gibi bilgileri de içerir. Bu bilgilerin hepsi tasarımcıların bunları kat planı halinde düzenlemelerine yardımcı olan planlama yazılımında paketlenmiştir. Bu modeller olmadan, ürünlerimiz ile planlamalar hazırlamak zor olurdu.
SketchUp İş Akışı
Yeni teknolojiden kastım, SketchUp’ın da yardımıyla tüm iş akışı sürecini tekrar şekillendirmek, yenilikler katmak anlamına geliyor.Bu süreçler özel ürün geliştirme sürecini ve kavramsal tasarım noktalarını çok etkiledi. Bu yeni iş sürecimizde tasarımcılar, mühendisler, satış personeli ve teklif temsilcilerinin de dahil olduğu bir süreç, yeni ürün üzerinde hep beraber düşünebildikleri ve işbirliğinin daha önemli olduğu yeni bir model.
“Bu yeni sürecimizin kralı SketchUp. Onu bir kompozisyon aracı gibi kullanıyoruz, farklı farklı Cad modelleri açıyoruz, ve onları görsel bir iletişim aracı haline dönüştürüyoruz.” diyor ve SketchUp’ın firmaları için avantajlarını bize aktarıyor Kanoza.
Özellikle SketchUp kullanımının getirdiği iki önemli işlev şunlardır:
Tasarım doğrulama ve uygulama çalışması. Bu işlev, yeni bir ürünün üretileceği zaman mobilya satıcıları ve müşteriler tarafından nasıl bir ürün olacağının anlaşılmasını sağlamaya yardımcı olmasıdır. Görselleştirme çalışması için ürünün anlaşılır bir modeli kat planı içerisine yerleştirip mekana uyum sağlayıp sağlamadığını anlatır. Bu şekilde müşterinin ihtiyaçlarına yönelik bir onay alındıktan sonra bir prototip veya mock-up çalışması sağlanır.
Özel tasarımın görselleştirilerek anlatılması. SketchUp’ın gerçek değerinin farkedildiği asıl yer yeni görsel iletişim departmanımız. Bu bölümde ekibimiz, özel mobilyaların parçalarının modellerini geliştiriyor.
Müşterilerimize özel olarak tasarladığımız yeni ürünleri göstermek için SketchUp’a ihtiyacımız var. Özel modelimiz teklif temsilcileri ve mühendislerimiz tarafından hazırlanır. Steelcase’in onları üretip üretemeyeceğini anlamak için bu modeller inceleniyor. Eğer müşterilerimize ürünlerimizi daha üretmeden tanıtabilir ve ikna edebilirsek mühendislik çözümleri veya üretim masrafları gibi konulara girmeden önce ürünlerimizi satabiliriz.
Bu departmanın özel tasarım ürünleri hızlıca müşteriye göre şekillendirip anlatma yeteneği, müşterilerin ihtiyaçlarını yanıtlamak için büyük öneme sahiptir.
Tasarladığımız bu ürünleri satışa dönüştüremesek bile gelecekteki projelerde kullanılmak üzere bayilerimizin web sitelerine kaydediyoruz, bu sayede harcadığımız efor boşa gitmiyor verilen çabayı tekrar değerlendirmiş oluyoruz, sonuçta ürünlerin çoğu üretime hazır halde bekliyor.
Zaten tasarımların modelleri hazır bir şekilde bulunduğu için gelecekte yeni bir proje olduğunda elimizde alternatif oluyor hemen müşterilere sunabiliyoruz ve bu şekilde hızlıca teklifler oluşturabiliyoruz. SketchUp bu yeni departmanımızın başarısının anahtarıdır.
Özel ürünlerin bulunduğu bir koleksiyon oluşturmanın en uygun maliyetli ve verimli yolu olarak söyleyebiliriz. SketchUp ve LayOut kullanarak sağladığımız verimlilik ile 10.000’den fazla teklif sağladık.
Ayrıca bazı eklentilerden de yardım alıyoruz tabi ki: Cleanup3 ve FredoScale.
SketchUp Bilgimizi Tüm Dünya ile Paylaşıyoruz
SketchUp’ın Steelcase’de kullanımı sadece Amerika Birleşik Devletleri ile sınırlı değildir. Dünya genelinde de bir çok iş alanında kullanılıyor. Kanoza dünyanın bir çok yerinde SketchUp deneyimlerinin paylaşıldığı bir etkinliğe de ev sahipliği yapıyor ayrıca.
SketchUp’ın en iyi yanları kolay kullanılabilmesi, hemen öğrenilmesi ve herkes tarafından anlaşılabilir olmasıdır. Bu sayede tüm departmanlarımızın özel ürünler üzerinde hızlıca ortak çalışabilmesini ve anlaşabilmesini sağlamaktadır.
Kaynak: https://www.steelcase.com/research/articles/topics/employee-engagement/real-work