Mimari tasarım anlatılarının nihai bir tasarımı ne kadar etkileyebileceğini anlamak için bir ibadethaneye ve bir okul salonuna bakalım. Her iki binanın da birincil amacı, ortak faaliyetler için bir insan cemaatine ev sahipliği yapmak olsa da, ibadet yeri genellikle çok daha büyüktür ve yapım aşaması daha ayrıntılıdır.
Kuşkusuz bunun en önemli nedeni tasarım kurgusundaki farklılıktır. İnanmayan biri için bile, “Tanrı’nın görkemine adanmış” bir bina, projenin yaşam döngüsü boyunca tamamen farklı bir karar verme olayları zincirini yönlendirecektir.
Projeniz ne kadar küçük veya büyük olursa olsun, projeyi birbirine bağlayan güçlü bir tasarım kurgusu fikri, bir mimarın projeyi fikir aşamasından inşa aşamasına kadar etkilemesi için inanılmaz derecede güçlü bir yoldur. En önemlisi, mimar bir tasarım kurgusu oluşturmazsa, bu boşluk genellikle optimal olmayan sonuçlara yol açabilecek başka bir şey tarafından doldurulacaktır.
İyi bir kurgu neden önemlidir?
İyi tasarım kurguları, müşterinin (veya nihai kullanıcının) gereksinimlerinin ve ihtiyaçlarının anlaşılmasını, arazinin benzersiz kısıtlamaları ve fırsatlarıyla birleştirir. Bu düşünceler daha sonra, tasarımcı artık dahil olmasa bile proje boyunca kararları test etmek için kullanılabilecek basit bir kurgu sağlar. Bu kurgu, temel fonksiyonel ihtiyaçların ötesinde olmanın yönlendirici nedeni olan projenin hikayesini anlatıyor.
Tasarım kurgularının örnekleri arasında, ‘Dış mekanla bağlantı’, ‘Yerel çevreyle uyumlu varoluş’ veya ‘Yolu gösteren kamusal bir deniz feneri’ sayılabilir. Tasarım liderliği olmadan ortaya çıkma eğiliminde olan tasarım kurguları şunları içerebilir: Denenmiş ve test edilmiş çözümler, Minimum gerekli olanı yapma veya Maliyetleri düşük tutma.
Son üçü, bazı projeler için muhtemelen makul hedefler olsa da, tasarım kurguları değildir. Müşterinin istemediği sonuçlara nasıl yol açabileceklerini hayal etmek kolaydır.
Başarılı bir tasarım kurgusunun bileşenleri
En güçlü tasarım kurguları, aşağıdaki özelliklerin tümünün net bir şekilde anlaşılmasından oluşur:
- Proje sahibinin umutları ve hayalleri. Binayı neden satın aldıklarını anlamak
- Genellikle yapının sahibi olmayan, son kullanıcı ihtiyaçları
- Mimari emsaller, coğrafi ve kentsel hususlar, arazi tarafından sunulan kısıtlamalar
- Yerel iklim ve hava durumu
Ünlü mimar Glenn Murcutt, projelerinin ihtiyaçlarını daha iyi anlamak adına, genellikle haftalarca bir arazide kamp yaptığı için tasarım kurgusu uygulamalarıyla tanınır. Ortaya çıkan başarılı tasarım kurguları, bir projenin ihtiyaçlarını gerçek anlamda anladığını gösteriyordu.
Birçoğu ev ve sahipleri ev sakinleri olsa da, Murcutt araştırmasını ev sahibinin gereksinimlerine olgunluk getirmek için bir araç olarak kullandı. İsteklerini arazi bağlamında geliştirmek ve köklendirmek, sahibini önerileriyle birlikte sürece dahil etmeyi kesinlikle kolaylaştırdı.
Ne yazık ki (ya da neyse ki) birçok mimar için bir hafta boyunca sahada kamp yapmak bir seçenek değil. Yerel iklim ve hava koşullarını araştırma sanatı, tasarım öncesi araştırmaların, genellikle kötü yapılan bir alanıdır. Bu ihmal, daha zayıf, daha az etkili tasarım kurgularına yol açabilir.
Bir tasarım kurgusuna iklim araştırması nasıl dahil edilir?
Çoğu mimar, yerel hava koşullarının ve iklimin dikkate alınmasının önemli olduğunu bilir. Bununla birlikte, birçokları gibi, bir konsept tasarım raporuna basitçe bir rüzgargülü yapıştırıyorsanız, o zaman iklim araştırmasını çekici kılan “ve şimdi?”yi kaçırıyorsunuz demektir. Bu iklim araştırması proje sahibinin hayallerini daha gerçekçi ve daha odaklı hale getirir.
Müşteri odaklı tasarım ihtiyaçlarıyla başlayın
Müşterinin tasarım ihtiyaçları genellikle sağlam bir kurgu oluşturacak kadar spesifik değildir, ancak iklim araştırması ile birlikte bir konsept geliştirmek, en iyi başlangıç noktasıdır. Aşağıdaki tablo, iklim araştırmasının müşteri isteklerini faydalı tasarım kurgularına nasıl dönüştürebileceğine dair örnekler vermektedir.
Kurgunun amacı, verileri ve müşterinin arzusunu tasarımı besleyen unutulmaz bir temada birleştirmektir.
İklim Araştırmasında Yapılması ve Yapılmaması Gerekenler
İklim araştırmasına yalnızca küçük bir zaman ayırabiliyorsanız, tasarımınızı gerçekten geliştirmek için kullanabileceğiniz şeylere odaklanmalı ve müşterinizle bir görüşmede bunları tartışmalısınız. Aşırı teknik olmaktan, kolayca tüketilemeyecek veya hatırlanamayacak diyagramlar ve bilgiler sunmaktan kaçının. Aşağıda birkaç basit noktayı görebilirsiniz;
Yapılması Gerekenler:
- Müşterinizle, tasarladığınız iklim hakkında anlaşarak başlayın. ‘Mevsimler nasıldır?’, ‘En sıcak ne zaman?’, ‘En soğuk ne zaman?’, ‘Ne kadar güneşli ve rüzgarlı olma eğiliminde?’. Basit ve anlaşabileceğiniz konulardan başlayın.
- Öncelikle müşterinizin gereksinimlerini düşünmek için zaman ayırın ve ardından bu mercek aracılığıyla iklim bilgilerini değerlendirin.
- Öneri tasarım çözümlerinizi veya yaklaşımlarınızı açıklamak için iklim verilerini kullanarak müşteriniz için parçaları birleştirin. Örneğin müşteri, yemyeşil bir bahçeye açılan bir salon istiyor, ancak iklim sıcak ve yılın büyük bir bölümünde kuvvetli rüzgarlar yok. Bu, talebi karşılayabilmek için tavana asılı fanlara sahip bir pergola önermeniz anlamına gelebilir.
Yapılmaması Gerekenler:
- Müşterinizle iklimin nasıl olduğu hakkında bir tartışmaya girmeyin. O yerin neye benzediğine dair anekdotsal kanıtları varsa, bunu bulgularınıza dahil edin.
- Profesyonel olmayanlar için yorumlaması zor olan, özellikle de projeyle ilgili çıkarım sağlamayan grafikler ve çizelgeler sunmayın.
- İklim sonuçlarınızı tasarım kurgunuzla bağlamayı unutmayın.
Tasarımdaki her şey gibi, iklim araştırmasını da tasarım kurgunuza dahil etmek pratik gerektirir. Basit başlayın, müşterinizi dinleyin, hava durumu hakkında konuşun ve yolculuğun sizi nereye götürdüğünü görün!
Original Page (https://blog.sketchup.com/architect/how-strong-design-narratives-lead-to-great-designs)