Önde gelen mimarlık ve iç tasarım firması Balbek Bureau, yep yeni bir mekan tasarlamak için Grammarly‘nin en büyük ofislerinden birini seçmiş. Bu geniş, ileri görüşlü kurumsal alan Kiev Ukrayna’da bulunmaktadır ve 150 çalışana ev sahipliği yapmaktadır. Baş proje tasarımcısı Andrii ile ayrıntılar, zorluklar ve bu proje için neden SketchUp‘ı tercih ettiklerini konuştuk.
Bize biraz ekibiniz ve üzerinde çalıştığınız projeler hakkında bilgi verebilir misiniz?
Kiev Ulusal inşaat ve Mimarlık Üniversitesi mimarlık bölümünden mezun oldum. Bundan sonra Balbek Bureau’da mimar olarak çalışmaya başlaıdım. Balbek Bureau çeşitli projeler üzerinde çalışıyor. Genel olarak kurumsal ve ticari sektör tercihimizdir ancak belirli bir bina türü veya stil ile sınırlı değiliz. Bu kapsamda, geçtiğimiz günlerde Kiev’deki yeni Grammarly ofisini tamamladık.
Tasarım ekibimiz mimarlar, tasarımcılar, görselleştirmeciler ve proje yöneticilerinden oluşan 40 kişilik bir ekiptir. İçerisinde bir baş mimar, mimarlar ve tasarımcılar ve proje yöneticisi bulunan yaratıcı takımlarla çalışıyoruz. Genel olarak, takımların hepsi 3 ile 10 arası kişiden oluşuyor. Balbek Bureau, çeşitli endüstriler için iç mekan tasarım hizmetleri sunduğundan dolayı, yaratıcı ekiplerimiz projelerin türüne ve stiline göre gruplara ayrılıp özelleştirilmiştir. Örnek olarak oteller, büyük ofis alanları, orta ölçekli ofisler, sinemalar, benzin istasyonları, güzellik salonları, showroomlar, uyarlamalı yeniden kullanım alanları ve restorasyon projeleri gibi.
Grammarly’i bilmeyenler için, kimdir onlar ve ne yaparlar?
Grammarly, San Francisco, New York ve Kiev’de ofisleri bulunan küresel bir şirkettir. 7/24 çalışıyorlar ve dünya çapında milyonlarca insan tarafından dijital yazım kılavuzu olarak kullanılıyorlar. Grammarly, çok sayıda bilgi teknolojisi cihazına ihtiyaç duyuyor ayrıca hem bireysel olarak hem de ekipçe yüksek miktarda iletişim ve veri alışverişi sağlıyorlar.
Yeni bir Grammarly ofisi kurmanın ardındaki neden neydi? Ne gibi gereksinimleri oldu?
Grammarly Kiev ekibi yıllar içinde önemli ölçüde büyüdü ve 2016’da kendi alanını aştı. Tüm çalışanlarını ve operasyonlarını karşılamak için daha geniş bir alana taşınmaları gerekiyordu. Bu sebeple arzuladıkları etkinlikleri gerçekleştirebilmek için çeşitli mekan varyasyonlarına ihtiyaç duyuyorlardı:
- 150 kişilik büyük bir konferans salonu
- Dünya genelinde konferanslar yapabilmek için tasarlanmış, kaliteli ses ve görüntü teknolojilerini bünyesinde barındıran donanımlı daha küçük toplantı odaları
- Resepsiyon alanı
- Ses geçirmez dinlenme odası
- Çalışanlar için kantin
- Uyku odası
- Çeşitli salonlar
- Tuvaletler
Diğer gereksinimler arasında çevre dostu malzemeler kullanılması, iç mekanlarda kullanılmak üzere basit bir his veren sıcak bir renk paleti, ve alanların uyarlanabilirliği ve esnekliği vardı. Bizim takım ofis konumu, ofis düzeni, iç mekan konsepti, tüm mobilya ve ekipmanlardan sorumluydu.
Farklı tasarım varyasyonları oluşturdunuz mu? Bu kadar fazla gereksinim ile bunu nasıl çözdünüz?
Herşeyden önce tasarımcılar birer sanatçıdır. Bu sebeple, yukarıdaki gereksinimlerin tümünü dikkate alarak sadece bir tasarım önerisi sunduk. Daha sonra bu tasarım üzerinden geri bildirimler aldık ve bazı değişiklikler yaptık. İhtiyaç görülen yerlerde bazı değişiklikler yaptık ama genele baktığımızda çözüm oluşturmadık sadece yerleşim varyasyonları oluşturduk.
Tasarım süreci nasıl ilerledi?
Yeni ofis için bir yer seçerek başladık. Farklı düzenlere sahip 5 mekan arasından seçim yapmak zorunda kaldık. Şehir merkezindeki Gulliver iş merkezi seçimi kazandı. Tasarım projesi için çok fazla vakit olmadığından, görselleştirmeleri normalde yaptığımız gibi 3Ds Max ile değil de, sadece SketchUp kullanarak yapmaya karar verdik. 3 boyutlu modeller sayesinde Grammarly ekibinden onay almak için 3 4 hafta tasarruf ettik.
Geri kalanı için, tasarım projesini mühendislik projeleri için kısa sürede teslim ettik. Mobilya ve dekoratif malzemeleri seçerken, tasarım projemize uygun olarak tüm mühendislerin çizimlerini de kontrol ediyorduk aynı zamanda. İnşaat aşaması da yaklaşık 1 yıl sürdü.
Herhangi bir zorlukla karşılaştınız mı?
Tabi ki, yaptığımız tasarım mekana özel bir tasarımdı, bu sebeple iki katlı bir çalışma ortamı, asma köprü, uyku odası ve doğal bir aydınlatma ile bunları çalışma dostu bir alana dönüştür gerçekten zahmetli oldu.
Orijinal ofis tek katlı 300 metrekare bir ara kattan oluşuyordu. Alanı maksimum düzeyde kullanmak için, ofis alanını asma köprü ile katlara böldük ve açık bir merdivene bağladık. Ara kat alanını 450 metrekareye kadar genişlettik ve çalışanlar için sessiz bir çalışma ortamı yarattık. Grammarly ekibi ile tanıştıktan ve ihtiyaçlarını anladıktan sonra, zemin katta heryeri ortalayacak ve bir buluşma noktası oluşturacak buluşma bölgesi fikri oluştur. Buluşma bölgesi ofisin kalbini oluşturacaktı, ve onu çevreleyen altı adet ses yalıtımlı açık plan çalışma bölgesi olacaktı. Bunun çalışma alanlarını ayırdığından emin olmak zorunda kaldık ama aynı zamanda açıklık duygusuna da izin vermesini sağladık. Bunu sağlamak için radyal bir eğri geliştirdik ve birinci ve ve ikinci katı açık bir merdivenle bağladık.
Uyku odası, bina için yeni bir tasarım öğesiydi. Bu odanın çalışanların dinlenmesi, rahatlaması ve şarj olması için sessiz ve rahat olması gerekiyordu. Üç adet uyku bloğu tasarladık. Her blokta ışığı engelleyecek koyu renk perdeler ve yatakların altına da da odanın doluluğuna dair bir sensör bulunmaktadır ki dışarıdan herhangi bir rahatsızlık olmasın.
Bir başka özellikli alan asma köprüydü. uzunluğu doksan metre, tüm ofisi gören hoş bir eğri bütün ofis etrafında dolaşır ve yolundaki odalara uyum sağlamak için biraz genişler. Köprünün herhangi bir desteği yoktur, tavandan asılmıştır. Köprünün kalınlığını minimumda tutmak için, tesisat sistemlerini açıkta bırakıp köprünün strüktürüne entegre ettik.
Diğer zorluklardan biri çevre dostu materyalleri kullanmaktı. Geri dönüştürülebilir malzemeleri ofis alanı içerisinde yeniden yaratıcı bir biçimde kullanmayı kesinlikle düşünmemiz gerekiyordu. Bu, çalışanlar için olumlu bir yaşam dengesi oluşturmaya yardımcı olmak ve daha yüksek bir konfor ile verimliliğe katkıda bulunmak için doğal bir ışık gereksinimini de içeriyordu.
Doğal ışık gereksinimi için, ne miktarda ışığın konforu nasıl etkileyeceğini nasıl tespit ettiniz?
Şehir binalarının çevre tasarım bilgisi rehberliğinde, iç derinliği 6m veya döşeme tavan arası yüksekliğinin 2 katı kadar olan mekanlar gün ışığından daha fazla faydalanabiliyorlar. 12m den fazla derinliği olan binalar ise yapay ışığa ihtiyaç duyarlar. Kiev’Deki Grammarly ofisi kısmen 8.8 metredir. Bu sebeple çalışma alanlarını daha çok doğal ışık alan yerlere konumlandırdık. Yan işlevi olan odaları ise yapay ışıklandırmalar ile aydınlattık.
Grammarly ofisini tasarlarken SketchUp seçmenizin sebebi nedir?
Kullanım kolaylığı ve hızı nedeniyle SketchUp’ı seçtik. Bu proje için verilen süre çok geniş değildi bu sebeple hızlı şekilde çalışmamızı sağlayacak bir araca ihtiyacımız vardı. Normalde 3Ds Max kullanırız ama bu projede buna vaktimiz yoktu. Bu sebeple herşeyi SketchUp’ta çözdük, tasarımdan tutun da dokulara, detaylara kadar.
SketchUp iş akışınız nasıldı peki?
İlk olarak, aldığımız ölçüleri kullanarak 3B bir model oluşturmaya başladık. Tasarımın oluşturulması üzerine biraz çalıştıktan sonra mobilya, aydınlatma ve dokuları harmanlamak gibi detaylara geçtik. Zaman kazanmak için 3D Warehouse kullanarak üreticilerin kendi sayfalarından modeller kullandık. En sevdiğimiz bölüm modelin sunumuydu. Masanın üzerindeki doğum günü pastası gibi komik şeyler de ekledik, bunları sunmak için kameraları ve sahneleri kullandık. Herhangi bir eklenti de kullanmadık açıkcası. Yaptığımız herşeyi SketchUp’ın kendi komutlarıyla çözdük.
SketchUp’ı bu şekilde bir kurumsal proje için kullanmanın ne gibi bir avantajını gördünüz?
SketchUp, tek bir model dosyası içerisinde büyük ve karmaşık bir proje tasarlamanıza imkan sunuyor, küçük parçalara ayırmanıza gerek kalmıyor. Ben ayrıca SketchUp Viewer’ı da çok seviyorum, çünkü müşterilerin bilgisayarlarında da kolay bi şekilde modelleri açıp sunabiliyoruz.
Bu denli büyük bir SketchUp modelinin dosya boyutunu ve performansını nasıl yönettiniz?
Aslında çok yönetilecek bir durum yoktu. Ofisin planı açık bir düzende olduğu için herşeyi tek bir modelde tuttuk. Bu uzamsal kavrama dayanarak, minimum sayıda çokgen kullandık ve detay çalışmaları için ayrı dosyaları tercih ettik. Görünmeyen öğeleri de SketchUp modelimize eklemedik.
Ekibinizle nasıl bir işbirliği yaptınız? Zorluklar yaşadınız mı?
Genel bir SketchUp modeli oluşturduk bunun kontrolünü ben sağladım, diğer objelerin detaylı modellerini farklı dosyalarda oluşturduk takım arkadaşlarımız bu şekilde çalıştılar. Bu sayede iş akışımız çok daha kullanışlı ve teslim tarihine yönelik işledi.
SketchUp’ı başka projelerde kullandınız mı?
Evet bir çok projede SketchUp kullanıyoruz örnek olarak:
En sevdiğiniz SketchUp komutu nedir?
“Flip”
Kaynak:
- Architecture and interior design firm, balbek bureau
- Architects: Slava Balbek, Andrii Berezynskyi, Anastasiia Marchenko
- Project manager: Borys Dorogov
- Client: Grammarly Kyiv
- Photography: Andrey Bezuglov, Yevhenii Avramenko