Öğrencilikten Mimarlığa: Profesyonellerin Araç Setinde SketchUp

ogrencilikten mimarliga profesyonellerin arac setinde sketchup 1200x628 1 Öğrencilikten Mimarlığa: Profesyonellerin Araç Setinde SketchUp
ogrencilikten mimarliga profesyonellerin arac setinde sketchup jack danberg Öğrencilikten Mimarlığa: Profesyonellerin Araç Setinde SketchUp

Mimar Jack Danberg SketchUp’ı üniversitede öğrendi ve hemen yaratıcı iş akışının kritik bir parçası olarak benimsedi. İşte SketchUp’ta nasıl ustalaştığı ve onu tasarım ve inşaatın her aşamasında neden paha biçilmez bir araç olarak gördüğü.

Günümüzün hızlı tempolu çalışma ortamında analog teknikler yersiz gelebilir. Bettisworth North’ta mimar olan ve SketchUp’ın Ascent öğrenci tasarım yarışmasını kazanan Jack Danberg, yaratıcı kalmak için hem elle çizim hem de en son yapay zeka teknolojisini keşfetmenin faydasını görüyor. Jack ile SketchUp’ı nasıl öğrendiğini ve neden profesyonel araç setinin kritik bir parçası olarak gördüğünü konuştuk. Ayrıca, yaratıcı kıvılcımı nasıl canlı tuttuğunu ve yeni teknolojinin mimarlığın geleceğini şekillendirmeye nasıl yardımcı olabileceğini konuşuyoruz.

Yeni nesil tasarımcılara ilham vermek

Jack, SketchUp’ın 2016 Ascent Yarışmasını kazandığından beri parlak bir geleceğe sahipti. Yarışma, SketchUp’ın iki yılda bir düzenlenen kullanıcı konferansı 3D Basecamp‘in büyük bir parçası. SketchUp ilk yarışmayı 2016’da 3D Basecamp’te başlattı ve 2018 ve 2022’de tekrar düzenledi. Ascent, Kuzey Amerika ve Avrupa’nın dört bir yanından yüksek öğrenim öğrencilerine açıktır ve sunulan projeler, saatler süren sıkı bir çalışmanın sonucudur. 

Panel, muhteşem başvuruları, çalışmalarını sektör profesyonellerine ve konferans katılımcılarına sunmak üzere 3D Basecamp’e katılan sadece beş yetenekli finaliste indirgiyor. Yarışma, SketchUp’ın yüksek öğrenim topluluğunun çalışmalarını diğer SketchUpper’larla paylaşması ve bazı harika ödüller kazanması için inanılmaz bir fırsat! Kazanan bir yarışma girişi, ilgi çekici bir tasarım kariyerine sıçrama tahtası olabilir.

Kıvılcımı canlı tutmak

Jack Danberg’in yaratıcı süreci, el çiziminden yapay zeka tarafından üretilen sanata kadar, sanat ve tasarım öğrencilerinden bu alanda uzun süredir çalışan profesyonellere kadar herkese ilham verecek çeşitliliğe sahip. Görevinde yedi yılı geride bırakan profesyonel bir mimar olarak Jack’in paylaşacak bazı bilgelikleri, taze bir bakış açısı ve geleceğin teknolojisine yönelik bir gözü var.

ogrencilikten mimarliga profesyonellerin arac setinde sketchup 01 Öğrencilikten Mimarlığa: Profesyonellerin Araç Setinde SketchUp
Ilisagvik Arktik Araştırma Kampüsü – Ana Giriş; SketchUp’ta modellenmiş ve Enscape kullanılarak render edilmiştir. Resim Bettisworth North Architects’in izniyle.

Temel bilgilerle başlayalım. Bize firmanız ve rolünüz hakkında neler söyleyebilirsiniz?

Firma Bettisworth North Architects – Alaska’da bulunuyorlar ve oradaki en büyük firmalardan biri. 40 kadar çalışanı olan firma havaalanlarından Starbucks Kafelerine kadar her şeyi yapıyor. 

Ben kadrolu mimar ve proje yöneticisiyim. Yedi yıldır firmadayım ve genellikle diğer mimar ve mühendislerden oluşan devasa ekiplerle birlikte farklı projelerde çalışıyorum. Firmadaki nişim, gerçekten iyi yaptığım şey, konsept tasarımı. İster bir havaalanı ister küçük bir park banyo tesisi olsun, tüm projeler SketchUp ile başlar. Bu yazılım fikir oluşturma aşaması için çok iyi bir yazılım.

ogrencilikten mimarliga profesyonellerin arac setinde sketchup 02 Öğrencilikten Mimarlığa: Profesyonellerin Araç Setinde SketchUp
Jack tarafından yapılan analog kalem ve keçeli kalem çizimi

Bize biraz kendinizden, neyle ilgilendiğinizden ve Alaska’ya nasıl geldiğinizden bahsedin.

Güney Florida’da üniversiteye gittikten sonra kendimi orada buldum. Büyükbabamın Güneydoğu Alaska’daki yelkenlisinde yazları geçirerek büyüdüm ve geri dönmek istediğimi biliyordum. Alaska’da firmalar var ama mimarlık okulu yok, bu yüzden her zaman yeni mezunlara açlar. Fikrim bir ya da iki yıl kalmaktı, ancak orayı çok sevdim ve son iki yıldır Florida’dan uzaktan çalışmadan önce beş yıl kaldım. 

Mimarlık dışında çizim yapmayı seviyorum. Duvarımda tonlarca çizimim var. Bu benim ilk tutkumdu. Aslında güzel sanatlar için okula gittim. Annem çocukken yüzme antrenörüydü, bu yüzden yüzmeyi de seviyorum. Ve bahçecilik, hobi olarak mango ağaçları yetiştiriyorum, aşılıyorum ve üretiyorum – çok tuhaf, biliyorum, ama Florida’da popüler bir şey. 

Bir gün içinde yaşamak için küçük bir kulübe inşa etmek benim hayalim – ucuz bir arazi satın almak, bir kulübe inşa etmek, bir meyve bahçesine sahip olmak ve kendi yiyeceğimi yetiştirmek. Çiftçilik yapmanın ve dışarıda çalışmanın çok tatmin edici bir yanı olduğunu düşünüyorum.

Mimar olmaya karar vermem ironik, bütün gün bilgisayar başında olduğunuz ve baş döndürücü bir hızla değişen teknolojiyle uğraştığınız bir alan. Geleneksel işaretleyici renderlarını ve eski tarz illüstrasyonları gerçekten seviyorum. Ürün illüstrasyonunu öğreten 70’lerden kalma harika bir Japon kitabım var. Hepsi Japonca karakterlerle yazılmış, o yüzden ne yazdığını bilmiyorum ama keçeli kalemlerle adım adım talimatlar veriyor.

ogrencilikten mimarliga profesyonellerin arac setinde sketchup 03 Öğrencilikten Mimarlığa: Profesyonellerin Araç Setinde SketchUp
Miami Merkez İstasyonu: Bir Tren Askı Önerisi – Yükseliş yarışması girişi; Platformdan iç görünüm. Görsel Jack Danberg’in izniyle.

Tez projenizi 2016 Ascent Yarışması’na sundunuz ve kazandınız. Bize projeden bahsedebilir misiniz?

Mezun olmak üzereyken, yarışmayı duyurdular ve tüm bu süper cilalı SketchUp görüntüleri hazırdı. SketchUp hızlı bir şekilde bir şeyler üretmek için en kolay araç. Konsept tasarım için ideal bir araç.

Tasarım Miami’deki bir tren istasyonu içindi. Turizm için Miami, Fort Lauderdale, West Palm Beach ve Orlando’yu birbirine bağlayacak bir tren ağı öneriliyordu. Şehirler, tren istasyonu tasarımı için bir yarışma düzenledi ve kazanan proje gerçekten inşa edilecekti. 

Ele alınacak gerçek bir programa sahip olmak güzeldi. Uçak tasarım teknolojisine hayran kalmıştım. Uçak hangarına benzer şekilde, trenlerin bir istasyona girdiği yere tren hangarı deniyor. Benim fikrim trenleri bir şekilde askıya almaktı. “Gerçekçi olalım ve bu trenleri asalım” diye düşündüm. Tipik olarak, bir treni yalnızca platformdan inen ve binen bir kullanıcı olarak deneyimlersiniz. Trenlerin yükseltilmiş olması ve onları farklı açılardan görme fikrini sevdim.

Miami’de çok sayıda Brütalist beton mimari var. Buradan yola çıkarak, mekânı çekici bir ışıklandırma yaratacak ve yükseltilmiş trenlerin katmanlı etkisini güçlendirecek betonarme bir petekle sarmak istedim – bu güçlü bir mimari deneyim olabilirdi.

Sunum için SketchUp ve bir render programı kullandım. O dönemde SketchUp için sadece birkaç render programı vardı. Ben Podium kullanıyordum ve yapabildikleri sihir gibiydi. Çılgınca olduğunu hatırlıyorum çünkü bir görüntü oluşturmak için render programınızı ayarlamanız ve yaklaşık yedi saat çalışmasına izin vermeniz gerekiyordu. Gece boyunca çalışmasına izin veriyor ve MacBook’unuzun aşırı ısınmamasını umuyordunuz. O zamanlar Podium yapay aydınlatma ekleme özelliğiyle yeni güncellenmişti. Ben de bunu kullandım ve oldukça stilize, neon siberpunk görüntüler yarattım.

ogrencilikten mimarliga profesyonellerin arac setinde sketchup 08 Öğrencilikten Mimarlığa: Profesyonellerin Araç Setinde SketchUp
Yüzyıl ortası tatil kulübesi – dış mekanlar. Resim Jack Danberg’in izniyle.

SketchUp’a ilk olarak nasıl başladınız?

Hepsini okuldaki profesörlerimden birinden öğrendim. Mimari Teknolojiler diye bir dersimiz vardı, burada size farklı tasarım yazılımları öğretirlerdi, bunlardan ilki SketchUp’tı. Ünlü bir gökdelenin bir bölümünü, sadece bir pencere bölmesini veya binanın resimlerini ve diyagramlarını kullanarak küçük bir parçasını 3D olarak modelledik.

Profesör SketchUp’ı öğrenmemize yardımcı oldu ve bitmiş modeli SketchUp’tan alıp render veya dokümantasyon oluşturmak için harika iş akışları gösterdi. Sahneleri Photoshop’a getirebilir veya kesit düzlemlerini kullanabilir ve planlarınıza, kesitlerinize açıklama ekleyebilirdiniz. Bitmiş modele sahip olduğunuzda gidebileceğiniz pek çok yön vardı. Beni hemen SketchUp yoluna soktu.

SketchUp hangi noktada başvurduğunuz bir araç haline geldi?

Oh, o ilk proje. Çok basitti. Giriş engeli çok düşük. Kafanızı gruplar ve componentlar etrafında sarabilirseniz, başlamak için bilmeniz gereken tek şey budur. Şimdi, büyük ölçüde genişletme iş akışlarına güveniyorum.

ogrencilikten mimarliga profesyonellerin arac setinde sketchup 09 Öğrencilikten Mimarlığa: Profesyonellerin Araç Setinde SketchUp
Alaska Pasifik Üniversitesi Thomas Nordic Center konsept renderı. Resim Bettisworth North Architects’in izniyle.

Mevcut SketchUp iş akışınız neye benziyor?

Konsept tasarımı için, büyük ölçüde modifiye edeceğim 3D ilkelere güveniyorum. FredoScale gibi birçok Fredo6 uzantısı kullanıyorum ve bir şeyleri tek bir modelde birleştirmek için Solid Tools‘u oldukça fazla kullanıyorum. Proje ekibi başla dediğinde, genellikle konsept modeli Revit’e alıp taslak bir plan elde ederiz. Gerçek dünya geometrisini hızlı bir şekilde göstermek için bu planı tekrar SketchUp’a alıyoruz, ardından tasarımı sunmak ve erken müşteri geri bildirimi almak için stilize ediyoruz. SketchUp ve Revit arasında çok fazla gidip gelme oluyor; tasarım çalışmalarını SketchUp’ta, dokümantasyonu ise Revit’te yapıyoruz.

“SketchUp’ın size sağladığı şey, verdiğiniz kararları gerçekten çok hızlı ve çok kolay bir şekilde keşfetmeniz.”

SketchUp modellerime “Hollywood setleri” demeyi seviyorum. Tamamen ete kemiğe bürünmüş tek bir görünümleri var ve müşterilerle bunu paylaşıyoruz. Etrafında dönerseniz, diğer tarafta kaos olur. Bu harika bir iş akışı çünkü SketchUp’ta orantıları, boyutu, şekli, dokuyu vb. hızlı bir şekilde çözüyorsunuz. Detayları daha sonra inşaat çizimlerinde somutlaştırabilirsiniz.

ogrencilikten mimarliga profesyonellerin arac setinde sketchup 10 Öğrencilikten Mimarlığa: Profesyonellerin Araç Setinde SketchUp
Kütüphane konsepti iç mekan renderı. Görsel Jack Danberg’in izniyle.

SketchUp ile başka hangi araçları eşleştiriyorsunuz?

Photoshop’a ek olarak gerçek zamanlı bir render aracı olan Enscape kullanıyoruz. Özellikle erken konsept tasarım aşamasında fotogerçekçi renderların gösterilmemesini savunuyorum, çünkü insanlar genellikle belirli ayrıntılara odaklanıyor. “İstediğim tuğla deseni bu değil” dediğimizde aslında “Tuğla doğru malzeme mi?” diye soruyoruz. 

Ayrıca SketchUp Style Builder aracılığıyla suluboya tarzı renderlar geliştiriyorum. Bu bize müşterilerle paylaşmak için çok daha yumuşak, daha stilize bir görüntü veriyor. SketchUp’ta bir sahne kuracağım, buradan bir görüntüyü dışa aktaracağım ve Photoshop’a bağlayacağım. Sahneleri kullanmak, modeli güncelledikten sonra aynı açıda ve aynı stil uygulanmış olarak yeni bir görüntüyü yeniden kaydetmemi sağlıyor. Bu süreç, render işlemini sıfırdan başlatmak zorunda kalmadan SketchUp ve Photoshop arasında ileri geri çalışmamı sağlıyor.

ogrencilikten mimarliga profesyonellerin arac setinde sketchup 11 Öğrencilikten Mimarlığa: Profesyonellerin Araç Setinde SketchUp
Ilisagvik Arktik Araştırma Kampüsü – kesit perspektifi. Resim Bettisworth North Architects’in izniyle.

Ekibinizle ve müşterilerinizle genellikle nasıl iletişim kurarsınız?

Şu anda üzerinde çalıştığım şey Alaska Üniversitesi için yeni bir yerli çalışma merkezi. Tasarım ekibiyle birlikte – 20’den fazla kişi: MEP, mühendisler, mimarlar, vb. – doğrudan 3D modelde çalışacağız, etrafta gezineceğiz ve ayrıntıları birlikte konuşacağız. 

Müşteriler için önceden hazırlanmış görselleri paylaşıyoruz. Daha dinamik görseller görmek isterlerse, bir 3D kuş uçuşu oluşturacağız. Bu genellikle proje zaten tasarlandıktan sonra, daha çok heyecan yaratmak için bir pazarlama aracı olarak kullanılıyor.

Kurumsal projeler için – kolejler veya hastane ağları – genellikle tasarım yazılımına aşina bir tesis yöneticisi vardır. Onlara bir SketchUp modeli gösteriyoruz çünkü hala tasarım seçeneklerini araştırdığımızı anlıyorlar.

ogrencilikten mimarliga profesyonellerin arac setinde sketchup 12 Öğrencilikten Mimarlığa: Profesyonellerin Araç Setinde SketchUp
Yüzyıl ortası tatil kulübesi – değer çalışmaları. Resim Jack Danberg’in izniyle.

Okuldan yarışmaya ve kariyerinize başlamanıza kadar SketchUp sizin için nasıl bir rol oynadı?

İşe ilk başladığınızda, firmalar inşaat belgelerinin tamamını nasıl detaylandıracağınızı veya şartnameleri nasıl yazacağınızı bilmeyeceğinizi anlar. Çalışırken firmanın bunları yapma yöntemini öğrenirsiniz. Gerçekten yardımcı olabileceğiniz yer modelleme, render ve yaratıcı keşif yoluyla fikir satmaktır. SketchUp’ta hızlı bir şekilde fikir üretme ve kavramsal renderlar oluşturma becerim, okuldan sonra bir mülakata girmeme yardımcı oldu. İlk işime girmeme yardımcı oldu. Stajyer olarak ilk başladığımda grafiklere odaklandım. Daha fazla şey öğrendikçe ve lisans aldıkça daha yönetimsel rollere geçtim. Şimdi, her şeyi yapabiliyorum. Küçük bir proje için hem teknik işleri hem de eğlenceli tasarım işlerini yapabiliyorum.

“SketchUp’ın en sevdiğim yanı basit olması. Sadece yüzeyler ve kenarlar var ve tam olarak istediğiniz şeyi hızlı bir şekilde modelleyebiliyorsunuz. Ve bu mükemmel bir şey. Bu yüzden bu kadar hızlı ve çevik. Benim için SketchUp bir tasarım aracı. Dijital kil gibi.”

SketchUp tüm proje aşamalarında, hatta inşaat yönetimi sırasında bile rol oynuyor. Bir proje inşaat halindeyken bir detayla ilgili bir soru olursa, yükleniciye göstermek için hızlı bir şekilde modellerim, böylece karar verebilir ve programa bağlı kalabiliriz. Bunu 3 boyutlu olarak görebilmek çok yardımcı oluyor. Ne yazık ki, çoğu zaman üretim programları sıkışık oluyor. Ortaya çıkan sorunları hızla çözebilmemiz gerekiyor.

Mevcut mimarlık öğrencilerine veya yeni mezunlara ne gibi tavsiyeleriniz var?

Birçok mimar ve mimarlık öğrencisi çok ciddi olmaları gerektiğini düşünür. Tasarım eğlencelidir. Eğer işi hafif tutar ve ortaya çıkan sonuçta eğlenceli bir hava yaratırsanız, profesyonel dünyada gerçekten öne çıkabilirsiniz. Sadece müşterilere değil, iş arkadaşlarınıza ve kendinize de ilham vermek çok önemlidir. Mimarlık ve tasarım dünyasında büyük bir sorun tükenmişliktir. İşi eğlenceli tutmanın ve kendinize sürekli yeniden ilham vermenin yollarını bulun.

ogrencilikten mimarliga profesyonellerin arac setinde sketchup 13 Öğrencilikten Mimarlığa: Profesyonellerin Araç Setinde SketchUp
MidJourney kullanılarak oluşturulan yapay zeka ile üretilmiş kabin görüntüleri. Görüntüler Jack Danberg’in izniyle.

Ofis dışında ne üzerine çalışıyorsunuz?

Ormanlarda bazı uzak görünümlü küçük kulübeler oluşturmak için MidJourney adlı bir yapay zeka sanat üreteci ile uğraşıyorum. Bu kabin görüntülerini SketchUp’a alarak görüntünün üzerine modelleme yapıyorum ve kabinleri 3D olarak modelliyorum.

Görüntünün kaba bir tablo gibi görünmesi için MidJourney’e farklı komutlar veriyorum. İstemlerden bazıları çılgınca. Ne elde edeceğinizi tam olarak bilmiyorsunuz. Bir keresinde Caterpillar ekskavatörüne benzeyen bir tane yapmasını söyledim. Yakından bakarsanız aslında bir anlam ifade etmiyorlar. Gerçek bir form üretmiyor ama bir fikri ve ruh halini hayata geçirmekte başarılı. Benim için hala çok deneysel ama iyi sonuçlar almaya başladım. 

Görüntüleri SketchUp’ta kaba bir form elde etmek için kullanıyorum ve ardından kat planının nasıl görünebileceğini hesaplıyorum. Bu yapay zeka sanatlarının çoğu öncelikle karakter tasarımı için kullanılıyor. Bunu mimari tasarım iş akışına dahil etmek eğlenceli. 3D olarak modellemek, yapay zekanın vermediği kararları benim vermem gerektiği anlamına geliyor. Görüntülere yakından bakarsanız, saçmalık olduğunu görürsünüz. Yine de, belki bir iç avlu olduğunu ve bunun bir tür sera olduğunu çok kolay bir şekilde hayal edebilirsiniz – ya da gördüklerinize bağlı olarak tamamen farklı bir şey hayal edebilirsiniz. İşin güzelliği de bu zaten.

Yapay zekayla birlikte çalışmanın geleceğin ta kendisi olduğunu düşünüyorum. Görüntüdeki parçalar nasıl bağlanıyor? Bunlar bir ilham kaynağı, ancak tasarım için hala çok yol var. Bu kadar çok yeni yapay zeka aracının ortaya çıkması çılgınca. Önümüzdeki birkaç yıl içinde yapay zeka ile tüm sektörlerde işler çok hızlı ilerleyecek.

ogrencilikten mimarliga profesyonellerin arac setinde sketchup 14 Öğrencilikten Mimarlığa: Profesyonellerin Araç Setinde SketchUp
Trail Breaker Kennel Palladium; dijital boyama teknikleri kullanılarak işlenmiştir. Görsel Bettisworth North Architects’in izniyle.

Nasıl ilham almaya devam ediyorsunuz?

Mimari olmayan şeylerden ilham almayı seviyorum. Ben büyük bir bilimkurgu hayranıyım. En sevdiğim yazarlardan biri Larry Niven. Fütüristik binalar hakkında konuşurken çok açıklayıcıdır. Sadece onun betimlemelerini okuyarak bile ilham alıyorum. 

Ayrıca Star Wars’taki araçlar ve setler gibi prodüksiyon tasarımlarını da seviyorum. Bu yapay zeka sanat resimlerine baktığınızda, bunlardan çok ilham alıyorum: turuncu bir Caterpillar ekskavatör, Anakin Skywalker’ın Podracer’ı ve kurtarılmış bir B-17 Flying Fortress. Ürün tasarımı nesnelerinin çoğu çok güzel. 

Son olarak, mimari hakkında farklı düşünüyorum. Zaten var olan şeyleri seçip bir araya getirmek yerine, her şeyin belirli bir kullanım için özel olarak üretildiğini hayal etmeyi seviyorum. Sıfırdan başlayabilseydim son kullanıcı için nasıl mekanlar ve nesneler tasarlardım? Bunu her zaman yapamazsınız, ancak nasıl yaklaşacağınızı hayal etmek eğlencelidir.

Son olarak, felsefenizi nasıl tanımlarsınız?

Ego yok. İş akışlarını kendime saklamıyorum. Yaptığım hiçbir şeyin yeni olduğunu düşünmüyorum. Bence bu [yapay zeka iş akışı] harika bir fikir ve herkesin bununla oynamasını istiyorum ve hep birlikte daha iyisini inşa edeceğimize inanıyorum.

Uyumu bulmak

Jack için her şey tükenmişlikten kaçınmak için denge kurmakla ilgili. Yapay zekanın bir yeri var. Kalem ve kağıt çizimlerinin de yeri var. Mevcut tüm araçları benimseyerek, hepimiz görünüşte olası olmayan bir dizi kaynaktan ilham bulabilir ve yaratıcı kıvılcımı canlı tutabiliriz.

Yapay zeka tarafından oluşturulan kabin görüntüsü üzerine inşa edilen SketchUp modeli.

SketchUp ile ilhamınızı güçlendirmeye hazır mısınız?

Yorum bırakın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Shopping Cart
Scroll to Top